شنبه، دی ۲۶، ۱۳۸۸

جومونگ پلنگ!

محمد جواد محمدي زاده رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست گفت : «بشر باعث دست اندازي هايي به طبيعت شده». ما وقتي اين سخنان جناب آقاي رئيس را شنيديم ناخودآگاه به ياد جاده دوهزار در شمال كشور افتاديم كه از بس ساخت و ساز در آن انجام شده صفرهايش ريخته و كلا هيچ عدد نيست و اگر هم عددي باشد فوق فوقش سه است نه دوهزار! البته پيرامون دست اندازي هاي بشر به طبيعت خيلي چيزها مي شود گفت ولي چون اكثر آنهايي كه اين دست اندازي ها را انجام مي دهند سنبه شان پر زور است ما ترجيح مي دهيم كاري به كارشان نداشته باشيم! آقاي محمدي زاده همچنين فرموده اند كه: « بَبر در ايران تبديل به افسانه شده». طبق برخي از شنيده ها شايعه شده كه برخي از ببرها مخصوصا ببرهاي تاميل از اين قياس عصباني شده اند و اعلام كرده اند كه افسانه اسم خانم هاست و نبايد براي ببرها استفاده شود. برخي ديگر از ببرها نيز از اين قياس استفاده نموده اند و گفته اند كه بهتر است براي ما اسامي امروزي تري انتخاب شود مثلا به جاي افسانه بگوييد پارميدا !

آقاي رئيس سازمان در جاي ديگر فرموده اند: «زماني كه پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي مطرح شد فقط 5 الي 10 قلاده يوزپلنگ در كشور موجود بود ولي اكنون حداقل 70 الي 120 قلاده يوزپلنگ در كشور زندگي مي كنند و اين فقط به خاطر خون دل و تلاشي است كه محيط بانان محترم متحمل شده اند». ما فكر مي كنيم كه منظور رئيس سازمان محيط زيست بدين صورت بوده كه در دولت هاي قبلي ما فقط پنج شش تا يوزپلنگ داشتيم ولي در اين دولت توانسته ايم در امر توليد يوزپلنگ به خودكفايي برسيم و حتي ميتوانيم اين جانور را به كشورهاي ديگر صادر نماييم. هركسي هم كه در آمار ما ترديد دارد ميتواند برود و خودش يوزپلنگها را بشمارد اگر جرات دارد! از آنجايي كه ما هم كنجكاو شده بوديم تا بدانيم محيط بانان چگونه توانسته اند با خون دل خوردن ناگهان جمعيت يوزپلنگ را اينقدر افزايش دهند دست به موشكافي زديم و متوجه شديم كه جنگلبانان عزيز به يوزپلنگ ها قول داده بودند كه در صورت ازدواج به آنها وام مي دهند. همچنين فهميديم كه برخي از محيط بانان به زور چماغ و آبنبات پلنگها را وادار به توليدِ مثل نموده اند! طيق اظهار نظر مسئولان اين پلنگها در ساليان قبل دچار احساس پوچي شده بودند و خود را سربار جنگل ميدانستند به همين دليل شديدا دپرس شده بودند اما تمهيداتِ مسئولين و خون دل خوردن محيط بانان سبب گرديد كه اين جانوران به شدت شادمان شوند و هي فرت و فرت توليد مثل نمايند حتي طبق برخي از شنيده تعدادي از پلنگها به دليل خوشي زياد خالهايشان ريخته! ما به مسئولان پيشنهاد ميكنيم تا قلاده اين جانوران را سفت بچسبند تا خدايي نكرده فرار نكنند و به كسي آسيب نرسانند! شايد يكي از دلايل افزايش جمعيت پلنگها اين سخنان جناب محمدزاده باشد كه فرموده:«شش و نيم ميليون هكتار زمين تحت حفاظت براي يوزپلنگها تهيه نموديم و توانستيم آنها را از مخفيگاههايشان بيرون بياوريم» ما هم وقتي اين خبر را شنيديم بسي شادمان گشتيم و حتي اعلام نموديم كه حاضريم خود را به عنوان يوزپلنگِ در حال انقراض به مسئولان معرفي نماييم تا بتوانيم بعد از عمري خانه به دوشي صاحب زمين گرديم. اصلا ما آماده ايم تا به شمايل يوزپلنگ در آييم و لباسهاي خال خالي بپوشيم تا مردم بيايند و ما را تماشا كنند! اگر اين همه در زمين در اختيار هر موجودي قرار ميگرفت به سرعت از سوراخش خارج ميشد چه برسد به پلنگ!

رييس سازمان محيط زيست باز هم گفته اند:« هر محيط بان در ايران مانند جومونگي است كه براي عدالت و صيانت از محيط زيست وحمايت از كرامت انساني تلاش مي كند و هر محيط بان شناسنامه حيثيت و تاريخي براي ايران و جهانيان است!» !(حالا بايد ديد كه چه كساني تسو هستند!). شنيده شده كه جومونگ پس از شنيدن اين سخنان سر به بيابان گذاشته اما قبل از متواري شدنش گفته بود كه مي ترسد به سرنوشت ماركوپولو دچار گردد! اينجا اين سوال پيش ميايد كه كرامت انساني چه ربطي به زرافه و اورانگوتان و اينها دارد و بايد جواب داد اگر از حيوانات مراقبت نشود آنها عصباني مي شوند به همين دليل به شهرها حمله مي كنند و ملت را تيكه پاره مي نمايند و اينجاست كه كرامت انساني يعني كشك!

آقاي رئيس محيط زيست باز هم فرموده اند كه:«تلاش مي كنيم حيوانات و گياهاني كه در كشور منقرض شده اند را با كار كارشناسي احيا كنيم!!» ما به جناب آقاي رئيس پيشنهاد مي كنيم كه سعي كنند بيش از حد بر روي جانوران منقرض شده كار كارشناسي انجام ندهند زيرا ممكن است با اين اقدامات نسل دايناسورها هم احيا شوند و در ترافيك شهر خلل وارد نمايند! البته شنيده شده برخي از جانوران وقتي شنيده اند كه آقاي رئيس مي خواهند اين كار را انجام دهند به شدت دپرس شده اند به نحوي كه برخي از آنها مانندِ دلفينهاي درياهاي جنوب دست به خودكشي دسته جمعي زدند و عده اي از آنها نيز فراري گشته و به كشورهاي مجاور پناهنده شده اند برخي از جانوران نيز بيانيه داده اند كه به آقاي رئيس بگوييد بي خيال ما شود. ما اگر كار كارشناسي نخواهيم چه كسي را بايد ببينيم!؟

آقاي رييس در سمينار تقدير از محيط بانان سخنانش را اينگونه ادامه داده كه:«محكوميت محيط بانان با احكامي مانندِ اعدام و قصاص باعث شده كه اين افراد محافظه كار شوند و تن به كار ندهند!». بايد به جناب رييس بگوييم كه خوبيت ندارد در چنين نشستِ ميموني اينگونه سخنان رعب آميز گفته شود! البته اينجا اين سوال هم مطرح ميشود كه چه اقداماتي از سوي محيط بانان اينگونه مجازاتي در پي دارد!؟ ما از سخنان جناب رييس نتايج زيادي ميگيريم كه نه ربطي به پلنگها دارد نه به كرگدنها بلكه براي ما اين نكته را روشن نمود كه به افرادِ تنبل و از زير كار در رو ميگويند محافظه كار!!

*****

چاپيده شده در روزنامه «فرهنگ آشتي» به تاريخ 24/10/88

۵ نظر:

safzav گفت...

با اینکه هنوز در این کشور به جایی نرسیده ایم که حواسمان باشد و از آن مهم تر برایمان مهم باشد که اگر هر مطلبی می نویسیم هر فیلمی می سازیم و ... علمی باشد، یعنی عیب و ایراد علمی نداشته باشد ... ولی من باز هم روحیه ام را از دست نمی دهم و فقط جند تا نکته را می گویم برای آینده ...

1. یوزپلنگ با پلنگ فرق دارد. در مطلبتان یکی دو جا پلنگ نوشته اید با اینکه درباره یوز حرف می زدید.
2. یوزپلنگ حیوانی بیابان زی است نه جنگل زی.
3. محیط بان با جنگل بان فرق دارد. محیط بان ها که در مناطق حفاظت شده فعالیت می کنند زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست هستند و جنگل بان ها که از قرق های جنگلی حفاظت می کنند زیر نظر سازمان جنگل ها و مراتع هستند. ولی خب در نهایت هدف هر دو گروه یکی است.
4. اگر علاقمند بودید به سایت انجمن یوزپلنگ ایرانی سر بزنید:
http://wildlife.ir/
اطلاعات دقیق تری درباره حیت وحش ایران پیدا خواهید کرد.

..... گفت...

این چم تا پست اخیر عالی بود
در کل بسی فیض بردیم

دیوونه گفت...

برا خودم متاسفم که توی کشوری زندگی میکنم که همچین آدمای نالایق و کم خردی اداره اش میکنن. البته اینو هم بگم اینا از نسل تازیان وحشی هستن و ایرانی نیستن.

صنم گفت...

سلام

خوبید؟ نوع قلم شما برای من جذاب و جالبه.

خوشحال میشم به من هم سری بزنید..

افشین سلحشور گفت...

ماراتن حضرتعالی مطالعه گردید و بسیار فایده حاصل شد.

وقتی كسی نوشته‌ای از من بخواند.....

وقتی كسی نوشته‌ای از من بخواند.....

من كيم؟ اينجا كجاست؟!