شنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۸۸

قلم در قلمدان شوري ندارد!

مردم ما هميشه ثابت كرده اند كه بدجوري طرفدار امور فرهنگي و بالاخص امور نوشتاري هستند. با نگاهي به جامعه متوجه خواهيد شد كه هر فردي از هر قشري كه باشد يك عدد قلم در جيبش دارد و اين يعني كه اكثر قريب به اتفاق مردم ما قلم به دست هستند. حتي آن دسته از افرادي كه سواد خواندن و نوشتن ندارند هم ادعاي قلم به دستي مينمايند. پيرو اين قضيه ما هم بر آن شديم تا كمي راجع به اين موضوع قلمفرسايي كنيم.
-قلم چيست:
قلم وسيله اي استوانه اي شكل و باريك و تقريبا دراز است كه درونش را با مايعي به نام جوهر پر نموده اند كه با يكسري اقدامات از نوك قلم خارج گشته و باعث بروز و نوشتن احساساتِ مالكش ميشود! البته تعاريف مختلفي توسط قلمشناسان پيرامون قلم شده و هركسي بسته به شرايط زماني و مكاني اش تعريف خاصي از آن دارد! در برخي از جوامع از قلم به عنوان وسيله اي درآمدزا نامبرده ميشود و قلم به دستان در اين جوامع روي سر مردم و مسئولان جا دارند و به شدت مورد توجه هستند و مدام حلوا حلوا ميشوند. در برخي ديگر از كشورها نيز جماعتِ قلم به دست شديداً مورد توجه مسئولين هستند و آنقدر اين توجه زياد است كه باعث ميشود اين افراد دق مرگ شده و بوي حلوايشان بلند شود! در اينگونه جوامع قلم به دستان انسانهايي قلمي و نحيف هستند و آن عده اي هم كه فربه هستند به دليل غمباد اينگونه شده اند!
-ريشه قلم:
امروزه اصولا قلمها ريشه خاصي ندارند اما بنابر برخي افسانه ها اسم اين وسيله از جانوري به نام بوقلمون مشتق شده و نشان ميدهد كه قديمي ها خوب ميدانستند كه قلمها بدجوري بو ميدهند و تمام اقداماتشان غير قابل قبول است!
-تاريخ قلم:
انسانها از زمانهاي خيلي دور از شدت بيكاري علاقه زيادي به اختراع قلم داشتند. در دوران پارينه سنگي قلم عبارت بود از وسيله اي شبيه ميخ و در آن زمان با استفاده از يك پُتك اين وسيله را وادار به نوشتن مي كردند. در ساليان بعد قلمها از آن حالت خشن و تو سري خور خارج شده و پَر شتر مرغ و كلاغ جاي آنها را گرفت! در طول تاريخ شكل ظاهري قلمها دچار تغييراتِ بسياري شد اما طبق نظر كارشناسان قلم امروزي فرق چنداني با قلم دوران پارينه سنگي ندارد زيرا هر دو به وسيله پُتك وادار به نوشتن ميشوند حتي در برخي موارد پس از اتمام نوشتن نيز با پتك به جان قلمها مي افتند و آنها را منهدم مينمايند زيرا قلم به عنوان وسيله اي شخصي شناخته ميشود و برخي آنرا همپاي مسواك و حوله دانسته اند!
-انواع قلم:
قلمهاي جوهر دار به سه دسته خودكارها‘ روان نويسها و خودنويس ها تقسيم ميشوند و قلمهاي بدون جوهر نيز با نام مداد شناخته ميشوند. امروزه مدادها دچار تغيير كاربري شده اند و به سمتِ آرايشگاههاي زنانه سوق پيدا كرده اند و انصافا هم در پاره اي مواقع رسالتشان را به نحو احسن انجام ميدهند! خودكارها در حين نوشتن اصلا خودكار نيستند به همين دليل اين قلم مخصوص جماعتِ آسيب پذير و روزنامه نگاران است و حتي ممكن است در تحريريه روزنامه ها بر سر يك عدد خودكار خون و خونريزي راه بيافتد! اما خودكارها پس از اتمام نوشتن ممكن است به صورت خودكار صاحبش را بيچاره كرده و او را به سمتِ آب سرد كن رهنمون گردند! خودنويسها و روان نويسها هم متعلق به يك طيف خاص هستند به عنوان نمونه ميتوان از روزنامه هاي [...] و [...] به عنوان خودنويس و روان نويس نام برد به نحوي كه عده اي گفته اند جوهر قلم اينها از جوهر قلمهاي ديگران رنگين تر است! (شما ميتوانيد جاهاي خالي را با كلمات مناسب پُر كنيد!)
-كاربرد قلم در سنين مختلف:
در دوران كودكي و نوجواني از قلم به عنوان ابزاري براي فرو كردن در چشم همكلاسي ها و يا فوت نمودن ارزن به سمتِ آنها استفاده ميشود! همچنين از اين وسيله در جهت تنبيه نيز استفاده ميگردد بدين صورت كه معلمان عزيز آنرا بين انگشتان دانش آموزان گذاشته و فشار ميدهند كه همين امر سبب ميشود تا شخص تنبيه شونده به شدت تحت تاثير بوروكراسي قلم قرار گرفته و به شدت متنبه شود! در دوران جواني از قلم براي رد و بدل نمودن شماره و يا پُر كردن فرم درخواست وام استفاده ميشود! در سنين ميانسالي نيز قلم براي خاراندن گوش و بيني كاربرد دارد‍!
-فوايد قلم:
از قديم گفته اند آبِ قلم براي استخوانها بسيار مفيد است. در ضمن استفاده از قلم در قرمه سبزي و آبگوشت طعم بهتري به اين غذاها ميدهد و لعاب مي اندازد اساسي! همچنين آش شله قلمكار و حليم بوقلمون نيز از ديگر غذاهايي هستند كه كاربردِ قلم را به خوبي بيان مينمايند!
-افرادِ مرتبط با قلم:
برخي از افراد در اصطلاح قلم به مزد هستند كه اگر بخواهيم در اين مورد مثال بزنيم ممكن است كار به جاهاي باريك بكشد! برخي ديگر نيز در كار پديد آوردن قلم و قلم سازي هستند به صورتي كه ممكن است يك ضربتِ جانانه بزنند و دست و قلمهاي پايتان را قلم كنند كه البته اين مورد فقط در كشورهاي غربي و استكباري مشاهده ميشود! يك سري ديگر از اشخاص نيز هستند كه قلم زن هستند و بدجوري قلمها را ميزنند!
-حواشي پيرامون قلم:
از قلم هم به عنوان چماق استفاده ميشود هم به عنوان هويج! به همين دليل اين وسيله دچار چندگانگي شده و حتي برخي آنرا مانندِ نوشابه دانسته اند بدين مضمون كه در عين حالي كه مزه هاي متفاوتي دارد اما نامش همان است كه بود!! ( خودم هم نفهميدم چي گفتم شما به گيرنده هاتون دست نزنيد!)
-نتيجه گيري كلي:
خلاصه كه قلم هايمان بدجوري قلم شده اند!
*****
چاپيده شده در آخرين شماره روزنامه «فرهنگ آشتي» قبل از توقيف به تاريخ 28/10/88

۱۲ نظر:

خودمم گفت...

قلم باره این واژه به مزدان شدن هم فقط کار همان هاست [...] و [...]

ٍِمثل همیشه عالی
زنده باشی .

میچیکو گفت...

بسیار زیبا و دل نشین.

ونوس گفت...

واقعا دل ما طاقت دوريشو ندارد...
البت استاد مكرم مطلعند كه هميشه ميگفتيم خدايتان رحمت كند..كه مجددا همان را عرض خواهيم كرد
آميب خوبي بوديد.خدا بيامرزدتون

دیوونه گفت...

خوب دیگه این بخاطر فرهنگ غنی ماست که دوست داریم هرچیزی توی ذهنمون میگذره رو به همه منتقل کنیم که البته یه جاهایی هم خوب نیست

زودیاک گفت...

نتونستم نگم "فوق العاده"!;)

یهدا گفت...

آمیب جان من خیلی با وبت همچین حال می کنم!
فقط به ندرت می تونم بیام و پیام بذارم، بلوگ اسپوت نمی سازه با ما!
خلاصه که گفتم یعنی می خونمت.
پیروز باشی

فرزانه گفت...

عالی بود

یهدا گفت...

این مطلب تلویزیونت را قورت بده یعنی خدا بودا.
من لینکت کردم اصلن

هادی گفت...

والقلم وما یشترون!!!!

مثل همیشه فوقالعاده استاد!!!

ناشناس گفت...

به به مبارکه رفع توقیف شدن فرهنگ آشتی

Mohammad Yousefi گفت...

روزنامه‌ات هم كه باز شد، ديگه چي‌ مي‌خواي

Mohammad Yousefi گفت...

روزنامه‌ات هم كه باز شد، مباركه

وقتی كسی نوشته‌ای از من بخواند.....

وقتی كسی نوشته‌ای از من بخواند.....

من كيم؟ اينجا كجاست؟!