جمعه، دی ۲۵، ۱۳۸۸

بودجه جيبي!

بودجه چيست:

اصولا بودجه به سلسله جبالي از اسكناس ها گفته ميشود كه سببِ ترقي و آبادي جامعه و مملكت مي گردد. طبق اظهار نظر كارشناسان در ساير نقاط دنيا بودجه بسيار مهم است و براي همين در تمام كشورهاي دنيا براي آن قوانين و مقرراتِ مختلفي وضع نموده اند تا دست اندر كاران بهتر بتوانند از بودجه هاي مملكتي بهروري نمايند. در كشور ما نيز بودجه و قوانين مربوطش به شدت مهم ميباشد و اصلا آنقدر به اين بودجه و حواشي اش توجه ميشود كه برخي از سازمانهاي وابسته به بودجه و نهادهاي ذيربطش بالكل منحل گشتند تا اين امر بر همگان اثبات شود كه بودجه بسيار بسيار مهم است و مسئولين امر براي اينكه نشان دهند حواسشان بدجوري به اين امر معطوف است تلاش مي كنند تا تمام بودجه و ملحقاتش را زير بال و پر خود گرفته و دست اغيار را از آن كوتاه نموده اند!

قانون بودجه:

در اكثر كشورهاي دنيا بودجه ها به شدت قانونمند هستند به نحوي كه اگر يك پاپاسي از آن كسر گردد در كسري از ثانيه پيدا مي گردد و در صورت پيدا نشدن و روشن نگشتن مسئله تمام افراد مربوط به آن را سين جيم مي نمايند تا همه چيز مشخص گردد. در برخي ديگر از كشورها نيز به سببِ اينكه بودجه مانندِ ارثِ پدري ميباشد خيلي خيلي انحصاري ميگردد به عنوان نمونه ميتوان از كره شمالي و زيمبابوه به عنوان كشورهايي كه بودجه شان صاحب دارد نام برد! در كشور ما هم بودجه به عنوان لايحه اي هدفمند و با استفاده از خردِ جمعي نمايندگان تصويب ميگردد تا بتواند آينده اي روشن را براي ما رقم بزنند. اما از آنجايي كه خردِ جمعي در جامعه ما برخي از مواقع جواب نميدهد ( مثل فدراسيون فوتبال!) ممكن است اختلاف نظرهايي نيز پيش بيايد اما مهم همين دور هم جمع شدن ها و دوستي ها است و به قول شاعر دنيا كيلويي چند!؟

تصويب بودجه:

براي تصويب نمودن بودجه كار خاصي لازم نيست انجام شود و فقط كافيست توسط يكي از نمايندگان محترم اشعاري در وصفِ بودجه پشتِ تريبون خوانده شود و ساير نماينگان هم با گفتن به به و چه چه به صورت يكصدا اشعار را شنود نموده تا چشمه جانشان سيراب گردد! از نمايندگان محترم همچنين تقاضا ميشود تا در هنگام تصويب لايحه از سنگ اندازي هاي بي مورد جداً خودداري نمايند حتي اگر حق با آنها هم باشد زياد مهم نيست بلكه مهم بودجه است كه بايد تصويب شود نه سلايق شخصي!

اجراي مصوبات بودجه:

اصولا بهتر است نمايندگان محترم كار را در همان مراحل تصويب تمام نمايند به باقي اش كاري نداشته باشند وگرنه بودجه مثل مهريه است زيرا آن را نه كسي داده و نه كسي گرفته!(البته حساب زنداني هايي كه براي مهريه در زندانها هستند جداست پس لطفا حاشيه سازي نفرماييد!)

طبق مقدماتي كه در سطور بالا به محضر خوانندگان گرامي رسيد ما تصميم گرفتيم تا كمي پيرامون تصويب لوايح بودجه اظهار نظر نماييم و به شما توضيح دهيم كه چقدر تدوين نمودن يك لايحه سخت است و تا چه اندازه آدمي را پير مينمايد تا تصويب شود.

از آنجايي كه در اين چند سالة اخير لايحة بودجه در هنگام ارائه به مجلس مُدام آب مي رود و نيز در پي سخنان رييس جمهور محترم كه فرمودند:«به اميد روزي كه قانون بودجه آنقدر كوچك شود كه در جيب هر ايراني باشد»‘پيش بيني مي شود كه اگر اين روند در سالهاي آينده هم ادامه پيدا كند‘رييس جمهور وقت‘هنگام ارائة لايحه هاي بودجه اين سخنان را بر زبان خواهند راند:

1-رييس جمهور يك و نيم هفته با تاخير‘هنگام ارائة لايحة بودجة سال 90 پشتِ تريبون مي رود و در حالي كه يك دفترچة چهل برگ(از اونا كه عكس ميكي موس داره!) را در دستش گرفته و مدام آن را جلوي چشم حضار از اين رو به آن رو مي گرداند ابراز مي نمايد كه اميدوار است لايحة سال آينده كمتر وقت محترم مجلس را بگيرد!

2-هنگام ارائة بودجة سال 91 كه يك ماه با تاخير توسط رييس جمهور به مجلس ارائه مي شود‘ايشان يك عدد سي دي كه تا نصفش رايت شده ر ا به هيات رييسة مجلس تقديم مي كند!

3-قاعدتا همان رييس جمهور‘هنگام ارائة بودجة سال 92 (با 2 ماه تاخير در اسفند ماه!) در حالي كه با عجله وارد صحن مجلس مي گردد يك ورقه كاغذ A3 را به عنوان لايحة بودجه از جيب كنار كُتش در مي آورد و پس از باز كردن تا شدگي ها و مچله گي ها‘آن را به رييس مجلس پيشكش مي كند.(لازم به ذكر نيست كه 90 % اين كاغذ‘مقدمه هايي از قبيل منت خداي را عزوجل و غيره است و 10% هم راجع به نفت و گاز و روسيه و غيره است!).

4-بعد از تعطيلات نوروز سال 93‘رييس جمهور (تبصره: حالا ما به اين كاري نداريم كه در آن زمان چه كسي رييس جمهور ميشود ولي براي هر كسي كه شد آرزوي موفقيت مينماييم!) با يك تاخير سه ماهه وارد مجلس ميشود و يك عدد فلاپي ديسك را به عنوان بودجة سال 93 به دست رييس مجلس مي دهد و پشت بلندگو اعلام مي كند كه سعي شده در اين لايحه بيشتر به معنويات پرداخته شود تا ماديات!. نمايندگان هم از زحمات بي دريغ ايشان متشكر ميشوند!

5-در دولت بعدتر(تبصرة بالا اينجا هم كاربرد دارد!)‘رييس جمهور وقتي مي خواهد لايحة بودجة سال 94 را تقديم مجلس كند اينگونه سخنراني ميكند:« نمايندگان محترم توجه داشته باشند كه بنده برخلاف دولتهاي قبلي كه با تاخير لايحه را تقديم مجلس مي كردند خيلي زودتر لايحه را تقديم كردم.اصلا قرار بود ديروز تقديم كنم ولي چون تلفن همراهم را در منزل جا گذاشته بودم نتوانستم لايحه را ارائه دهم.ولي امروز...بله!...جنابِ رييس!‘رسيد؟!...(رييس مجلس جواب مثبت ميدهد)...عرض مي كردم كه امسال لايحة بودجه را براي هيات رييسه اس ام اس زدم كه البته فقط يك اس ام اس شد!»رييس مجلس تذكر مي دهد:«"پيامك"‘جنابِ رييس جمهور!»

6-در هنگام ارائة بودجة سال 95 است كه به پيش بيني رييس جمهور فعلي مي رسيم يعني قانون بودجة جيبي‘و آن زمان است كه شما وقتي در صفِ پرداخت ماليات هايتان ايستاده ايد در جيبتان يك كاغذ اندازة بليط اتوبوس يافت خواهيد كرد كه روي آن نوشته شده:«نداريم!»

7- خب بسه ديگه! تا همين 6 مورد هم زيادي منطقي پيش بيني نموديم!!

*****

چاپيده شده در روزنامه «فرهنگ آشتي» به تاريخ 21/10/88

۲ نظر:

محمد عباسپور گفت...

بیش از حد فوق‌العاده بود. من از گوگل ریدر مطالب رو می خونم و کم پیش می‌آد که تنبلی رو بذارم کنار و بیام نظر بدم ولی نتونستم جلوی "حس قدردانی و تشکر"م رو بگیرم. محشر بود آقا محشر بود. حین خوندنم به ذهنم رسید که یه مینی‌مال در مورد اس ام اسی شدن بودجه بنویسم اما دیدم آخرش خودت گفتی. اما شاید بازم بنویسم. بازم می‌گم محشر بود.

هادی گفت...

آخ....
از این 37 کیلو پوست و استخوان و یه کم چیزای دیگه و الخ.. هرچی بگی ما که تعجب نمیکنیم!

وقتی كسی نوشته‌ای از من بخواند.....

وقتی كسی نوشته‌ای از من بخواند.....

من كيم؟ اينجا كجاست؟!